- Een aantal grotere beursgenoteerde bedrijven kwam donderdag met de jaarcijfers naar buiten op de Amsterdamse beurs.
- Air France-KLM meldde een recordwinst over 2023, maar heeft af en toe wel last van verstoringen van het vliegverkeer.
- Ingenieursbureau Fugro profiteert sterk van de bouw van windparken op zee.
- Lees ook: Hoge waardering van aandelen op de beurs: hoe bepaal je wat een redelijke prijs is?
Donderdag kwam een aantal grotere bedrijven met een notering aan de Amsterdamse beurs met de jaarcijfers naar buiten.
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM meldde een recordwinst over 2023, dankzij het verdere herstel van het luchtverkeer na de coronacrisis. Verzekeraars ASR en NN hebben de resultaten onderliggend zien verbeteren, ondanks de miljoenenbedragen die opzij zijn gezet voor de schikking van woekerpolisclaims. En ingenieursbureau Fugro wist de omzet fors op te schroeven, mede dankzij de bouw van windparken op zee.
Het aandeel Air France noteerde donderdag, ondanks de sterke winststijging, ruim 8 procent lager. Het aandeel van verzekeraar NN Group klom ruim 6 procent, maar collega ASR ging juist 4 procent omlaag. Het aandeel Fugro schoot ruim 7 procent omhoog.
Air France-KLM: verlies in slotkwartaal 2023
Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft niet eerder zo’n hoge winst geboekt als in 2023. In totaal bleef er onder de streep 934 miljoen euro over, ruim 28 procent meer dan een jaar eerder. Het laatste kwartaal van vorig jaar daarentegen was wel verlieslatend. Onder meer de oorlog in Gaza, maar ook het slechte weer rond Schiphol drukten op het resultaat.
Het operationeel verlies van Air France-KLM over de maanden oktober tot en met december kwam uit op 56 miljoen euro, een verslechtering van 190 miljoen euro op jaarbasis. Die daling schrijft het luchtvaartconcern onder meer toe aan de geopolitieke situatie in Afrika en het Midden-Oosten. Die leidde tot 65 miljoen euro aan extra kosten.
Zo vloog Air France-KLM, waar ook dochtermaatschappij Transavia onder valt, in dat kwartaal niet naar de Aziatische regio om de oorlog in Gaza. Die brak begin oktober uit tussen Israël en Hamas.
Air France-KLM verwacht dat die verstoringen in ieder geval nog in het eerste kwartaal van invloed zullen zijn op de resultaten. Dat is ondanks dat Air France sinds eind januari weer vliegt naar Tel Aviv. KLM maakte eerder deze maand bekend vanaf april weer naar die Israëlische stad te gaan vliegen. Transavia heeft de vluchten in ieder geval opgeschort tot en met juni.
Daarnaast speelde ook het slechte weer in Nederland een rol. Daardoor moest KLM in december bijvoorbeeld vluchten via Schiphol schrappen. Zo konden door storm Pia die maand ruim tweehonderd vluchten van en naar de Amsterdamse luchthaven niet doorgaan, waaronder een aantal van KLM.
Naast de winst steeg ook de omzet tot recordhoogte, tot ruim 30 miljard euro. Dat is 14 procent meer dan in 2022. Daarmee lijkt Air France-KLM hersteld te zijn van de coronajaren, die de luchtvaart grotendeels lamlegden. In totaal zag het luchtvaartbedrijf ruim 93 miljoen mensen een van hun vliegtuigen nemen, tegen meer dan 83 miljoen een jaar eerder. Dat aantal ligt echter nog wel aanzienlijk lager dan de ruim 104 miljoen passagiers in 2019.
KLM had in de laatste maanden van 2023 te maken met de nodige tegenslagen. Zo leidde het slechte weer tot het schrappen van vluchten en hadden ook problemen met de levering van onderdelen impact op het resultaat.
Als gevolg daarvan ging er over het vierde kwartaal een operationeel verlies van 18 miljoen euro in de boeken. Om de gevolgen van de leveringsproblemen te ondervangen, zijn inmiddels wel maatregelen genomen, geeft KLM-topvrouw Marjan Rintel aan in gesprek met het ANP. "Zodat we kunnen blijven vliegen."
Verzekeraars ASR en NN Group zien winstherstel in tweede helft van 2023
Verzekeraars ASR en NN Group hebben hun resultaten flink opgevoerd, ondanks de grote schikkingen die ze recent hebben getroffen met claimorganisaties om van de woekerpolisaffaire af te zijn. ASR sloot afgelopen jaar af met een jaarwinst, waar een jaar eerder nog een verlies in de boeken ging. Bij NN Group ging de jaarwinst wel omlaag, maar daar was in de tweede helft van het jaar eveneens een sterke verbetering te zien.
ASR profiteerde vorig jaar van de overname van de verzekeringsactiviteiten van Aegon Nederland. Die deal werd in juli vorig jaar afgerond. Ook wist de verzekeraar op eigen kracht groei te laten zien op de markt voor bijvoorbeeld schadeverzekeringen. Onder de streep resteerde uiteindelijk bijna 1,1 miljard euro winst, waar in het voorgaande jaar nog sprake was van ruim 1,7 miljard euro verlies.
ASR-topman Jos Baeten legt uit dat het flinke verschil in resultaat vooral komt door veranderde boekhoudregels. Daardoor loopt de waarde van beleggingen voortaan door de cijfers heen. Zelf kijkt Baeten liever naar de winst uit activiteiten en die verbeterde vorig jaar met bijna 39 procent.
NN Group deed dankzij de gestegen rente goede zaken bij onderdeel NN Bank. Ook ging het volgens de verzekeraar goed met het Nederlandse schadebedrijf. Dit compenseerde een verslechtering bij het Nederlandse levenbedrijf, die vooral werd veroorzaakt door de situatie op de financiële markten.
In de tweede helft van het jaar ging 586 miljoen euro winst in de boeken, tegen een verlies van 107 miljoen euro een jaar eerder. Ook hier ging de winst uit activiteiten vorig jaar omhoog. NN Group heeft tevens zijn financiële doelstellingen verhoogd.
Beide verzekeraars hebben de voorbije maanden een schikking getroffen voor een nieuwe vergoeding van klanten met een woekerpolis of mensen die ooit zo'n beleggingsverzekering hebben gehad. ASR trok daarvoor circa 250 miljoen euro uit. Daarnaast zette ASR nog 50 miljoen euro opzij voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij de organisaties en die niet eerder een vergoeding hebben gehad.
NN Group schikte voor circa 300 miljoen euro en zette 60 miljoen euro opzij voor schrijnende gevallen. De woekerpolisaffaire hield de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht vanaf de jaren negentig. Claimorganisaties probeerden gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij verzekeraars.
Fugro profiteert van bouw windparken op zee
Bodemonderzoeker Fugro blijft goede zaken doen met werkzaamheden voor de bouw van windparken op zee. Het beursgenoteerde bedrijf uit Leidschendam zag mede daardoor de omzet vorig jaar flink toenemen.
De totale omzet steeg met 27,5 procent tot 2,2 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Bij offshore windparken ging de omzet van Fugro met liefst 55 procent omhoog door de grote vraag van klanten naar de diensten van het bedrijf.
Maar de onderneming levert ook meer werkzaamheden aan olie- en gasbedrijven, want daar zag Fugro de vraag met 37 procent toenemen. Door de oorlog in Oekraïne zijn veel landen aan het investeren in meer eigen olie- en gaswinning. Bij de tak voor infrastructuur was echter wel een daling van de inkomsten voor Fugro te zien.
Het orderboek van Fugro voor de komende twaalf maanden staat op bijna 1,5 miljard euro. De onderneming rekent voor dit jaar op verdere groei. Daarnaast gaat Fugro voor het eerst in tien jaar weer dividend uitkeren, namelijk 40 cent per aandeel.